Merkezi Sistem Ortak Sınavları ile İlgili Uğur Uzmanlarının Değerlendirmeleri
Milli Eğitim
Bakanı Prof. Dr. Nabi Avcı, 4 Eylül 2013 tarihinde yaptığı basın toplantısı ile
Türkiye’de ortaöğretim kurumlarına geçişte kullanılacak yeni modeli açıklamıştı.
Bu yeni modele göre hazırlanan Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının ilk oturumları
ülke genelindeki tüm 8. sınıf öğrencilerine bugün uygulandı. Saat 09.00’da
başlayan ilk oturumlar aralıklarla devam ederek 12.00’a kadar sürdü. Bugün
gerçekleştirilen ilk oturumlarda öğrencilere Türkçe, Matematik, Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi derslerinden 20’şer soru soruldu ve her sınav için öğrencilere
40’ar dakika süre verildi. Sınavlar arası dinlenme ve hazırlık süresi,
öğrencilerin üzerinde oluşabilecek sınav kaygısını, stresini engellemek
amacıyla 30 dakikaya indirildi. Bugün yapılan sınavlara geçerli bir mazeret
sebebiyle katılamayan öğrenciler, mazeretlerini belirten resmi belge veya
velisinin izni ile belirlenen tarihlerde mazeret sınavına girebilecek. Yarın
gerçekleştirilecek olan II. oturumlarda ise öğrenciler Fen ve Teknoloji, T.C.
İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ve Yabancı Dil derslerinden sınava girecek.
Sınava
giren öğrencilerden alınan bilgilere göre yapılan genel değerlendirmeler ve
uzman görüşleri
Uğur
Akademik Kurul Başkanı Adil Kurt; “Türkçe, Matematik ve Din Kültürü Ahlak
Bilgisi derslerinin I. Dönem Ortak Sınavları bugün yapılmıştır. Genel olarak
bakıldığında okul ders kitaplarına uygun kazanımlar ve soru tipleri öne
çıkmaktadır. Okul derslerini dikkate alan bir öğrenci bu sınavlarda başarılı
olacaktır. Öğrenciler ve öğretmenler için endişe kaynağı olan müfredat
kapsamına ve Eylül ayında açıklanan kazanım dağılımına uyulmuştur. Türkçe ortak
sınavının geçen yıla göre ve bugün yapılan diğer sınavlara göre daha kolay
olduğu gözlenmiştir. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları da geçen yıla göre
kolay sorulmuştur. Matematik ortak sınavına bakıldığında ise zorluk düzeyinin
geçen yılla aynı olduğu görülmektedir. Sorular özel bir gayretle kolay
tutulmuştur. Bununla birlikte soru kalitesi ve tarzına da ayrıca özen
gösterilmiştir.” dedi.
Uğur Liselere Hazırlık Türkçe Bölüm Başkanı Feridun
Çakı; “Müfredat kapsamına dikkat edilmiştir
ve 09 Eylül 2014’te yayınlanan çalışma takvimine göre kazanımların dağılım
çizelgesine uyulmuştur. Geçtiğimiz yıl birinci dönem Türkçe ortak sınavında 13
‘okuma’, 7 ‘yazma ve dil bilgisi’ sorusu sorulmuştur. Bu yıl ise birinci dönem
Türkçe ortak sınavında 16 ‘okuma’, 4 ‘yazma ve dil bilgisi’ sorusu sorularak
OKS döneminden beri genel kural haline gelen, alışıldık Türkçe sınav soruları
dağılımına geri dönülmüştür. Görselliği temel alan soru yoktur. Ancak soru
kökleri ve taradıkları kazanımlar 2008 yılında başlayan SBS soru tipleriyle
aynıdır. Ayırt edici, zor diye nitelendirilebilecek bir soru yoktur. Çok kolay
sorular hazırlanmıştır. Öte yandan metinler, soru kökleri ve tarzları oldukça
özenli ve başarılı bir şekilde hazırlanmıştır. Liselere yerleştirme puanında
birinci dönem Türkçe ortak sınavının etkisi az olacaktır.” dedi.
Uğur Liselere Hazırlık Matematik Bölüm Başkanı Ali
Serdar Şeker; “Matematik testi MEB’in 09 Eylül 2014
tarihli açıklamasında belirttiği konu kapsamlarına uygun olarak hazırlanmıştır.
Fraktallar, Öteleme-Yansıma-Dönme, Histogram, Üslü Sayılar ve Köklü Sayılar
konularında sorular yöneltilmiştir. Bakanlıkça dağıtımı yapılan ders
kitaplarında farklı bilgilerle yer alan Histogram konusundan, tartışmaya açık
olmayacak şekilde net bir sorunun yöneltilmiş olması dikkat çekmiştir. Seviye
Belirleme Sınavlarının aksine Merkezi Ortak Sınavlarda temel matematik
becerilerini ölçen sorular sıklıkla yer almaktadır. Yapılandırmacı yaklaşım
çerçevesinde sorular çok az sayıdadır. Matematik testi genel olarak oldukça
kolay sorulardan oluşmaktadır. Konulara göre soru dağılımı geçen senenin
sınavlarıyla aynı tutulmuştur. Üslü ve Köklü Sayılar konularından yoğun olarak
soru yöneltilmiştir.” diye
konuştu.
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularını
değerlendiren Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmeni S. Öztürk ise; “Din
Kültürü ve Ahlak Bilgisi testi, MEB’in Merkezi Ortak Sınavlar için belirlediği
konu kapsamına uygundur. Seviye Belirleme Sınavlarında kullanılan yapılandırıcı
yaklaşıma uygun soruların oranı önceki yıllardaki sınavlara oranla daha azdır.
Hadis, ayet, paragraf yorumlamaya ve bilgiyi sorgulamaya dayanan sorular daha
ağırlıklıdır. Soruların oldukça kolay ve cevaplarının net olduğu görülmüştür.”
şeklinde konuştu.
Uğur Rehberlik
Koordinatörü Nazik Kösegil; “Ortaöğretim kurumlarına geçişte kullanılacak
TEOG’ un ikinci uygulaması olan Merkezi Sistem Ortak Sınavlarının ilk
oturumları hem öğrenciler hem veliler için heyecanlı geçti. Bu heyecan geçmiş
yıllara göre daha azdı çünkü sınavların sene içine yayılarak yapılması ve sınav
sorularının zorluk düzeyinin azalması öğrencilerin sınav kaygısını dengeledi.
Sınavların 1. Oturumunun geride kalmasıyla birlikte öğrencilere önerim bugün
girdikleri sınavların olumlu ya da olumsuz muhakemesini bırakarak yarın
yapılacak sınav oturumlarına kendilerini hazırlamaları. Velilere önerim ise,
öğrenciye bugün girdiği sınavlarla ilgili olumsuz yorum yapmamaları olacaktır.
Bugün yaptıkları her olumsuz değerlendirme yarın ve ikinci dönemde yapılacak
olan sınavlara olumsuz etki edecektir.” dedi.
Sınavı,
öğrenciler nasıl değerlendirdi?
Merkezi
Sistem Ortak Sınavları ilk oturumlarına giren 8. sınıf öğrencisi Yıldırım
Adalıoğlu şunları söyledi: “Sorular, müfredata uygun ve hazırlandığım
tarzdaydı. Türkçe soruları daha çok paragraf ağırlıklı sorulmuştur. Matematik
testinde bir soru ayırt edici nitelikteydi. Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
soruları oldukça kolaydı. Dershanedeki MSOS sorularından da benzer sorular bu
sınavda sorulmuştur. Genelde, hazırlandığım biçimde sorularla karşılaştığım bir
sınav olduğunu düşünüyorum.”
0 yorum: